Vegan voor dummies: recensie + recept + winactie

Toen ik het boek vegan voor dummies opensloeg, was mijn eerste reactie “Hè, geen plaatjes!” Het was niet dat ik baalde, maar ik ben heel visueel ingesteld. Een ander voordeel daarvan is dat ik een beelddenker ben, en dus dingen ook heel makkelijk kan visualiseren. (In het dagelijks leven gebeurt dat vaker dan me lief is, maar dat is even totaal iets anders.)

Vanaf het moment dat ik het boek binnenkreeg, ben ik er meteen in gaan lezen. Ik heb het binnen een avond uitgelezen en om eerlijk te zijn ben ik er echt helemaal weg van. Sommige stukken heb ik hardop voorgelezen aan mijn vriend en ook hij was onder de indruk van de vele feiten in het boek. Hij is zelf vegetariër, dus heel misschien dat ik het ook deed om hem wat vegan-feitjes bij te brengen.

Het boek bestaat in grote lijnen uit een uitleg over veganisme, wat de beweegredenen zijn (inclusief details over wat er met de dieren, het milieu of je gezondheid gebeurt) en heel veel kooktips en recepten. Hierbij inbegrepen zijn tips om bijvoorbeeld ei en melk te vervangen, spullen die als vegan onmisbaar zijn in je voorraadkast en weetjes over keukengerei en keukentermen.

Voor mij stond er eigenlijk geen informatie in waar ik nog niet van op de hoogte was. Gelukkig eigenlijk maar, want ik ga bijna mijn vierde jaar als vegan in. Wat leuk is, is dat dit boek verder gaat dan alleen eten. Er wordt bijvoorbeeld ook gesproken over lederen bankstellen, wollen kleding en dat zijde afkomstig is van een rups. Verder staat er zelfs een lijst met dierlijke E-nummers in waar je op moet letten.

Al met al, in mijn ogen, echt een prima beginnersboek. Voor de doorgewinterde vegan zal het geen nieuwe informatie zijn, maar het is wél handig om het in huis te hebben als je mensen bewuster wilt maken van hun keuzes. Ikzelf ben namelijk geen discussiërende vegan omdat ik nooit verder kom dan “ik vind het zielig voor de diertjes” en ik het dus ook totaal niet uit gezondheidsoverwegingen doe. In dit boek staan dus wel echt hele goede feiten en argumenten die aantonen dat het veganisme helemaal zo gek nog niet is. Ik zei al gekscherend tegen mijn vriend dat ik dit boek gewoon meeneem naar m’n werk of naar vrienden en familie en ik dan continu feitjes blijf benoemen. Maar goed, dan word ik misschien wel de extreme vegan die ik niet wil zijn…

Omdat ik gisteren jarig was, heb ik het recept van de aardbeientaart uit het boek gemaakt én mag ik welgeteld twee exemplaren weggeven! Ik geef er één weg via Facebook en één via Instagram. Zorg ervoor dat je De Grillende Keukenmeid liket en laat een reactie achter onder het bericht wat gaat over Vegan voor dummies. Op 1 december maak ik de winnaar bekend!

En dan nu door naar het recept! Onderstaand recept is letterlijk overgetypt uit het boek. Ik heb voor het taartdeeg diepvriesaardbeien gebruikt en dat werkt ook prima. Het glazuur was bij mij nog wel een dingetje, omdat dat door het gebruik van diepvriesaardbeien is gaan schiften. Gelukkig leerde ik al snel dat dit komt doordat de boter en de aardbeien niet dezelfde kamertemperatuur hadden, en het daardoor niet goed mengde. Schift het bij jou ook, zet dan de kom waar je het glazuur in opklopt, in heet water en blijf zo’n 10 minuten goed mixen. Uiteindelijk smelt alles samen.

Recept aardbeientaart

Benodigdheden
– Weegschaal
– Beslagkom
– Springvorm (doorsnede 22cm)
– Maatbeker
– Staafmixer

Ingrediënten
Voor de taart
275 gram bloem
200 gram suiker
1 zakje bakpoeder
10 gram maïzena
Snuf zout
370 gram aardbeien
80 gram druivenpitolie
Voor het glazuur
60 gram plantaardige boter
100 gram aardbeien
480 gram poedersuiker
extra aardbeien om te garneren

Bereiding
Vet een springvorm in met plantaardige boter en strooi er een beetje bloem in.

Verwarm de oven voor op 180 graden.

Zeef de bloem en doe deze met de andere droge ingrediënten in een beslagkom.

Was de aardbeien en verwijder de kroontjes. Doe de aardbeien in een maatbeker en pureer ze met behulp van een staafmixer of vork.

Voeg de aardbeienpuree en de olie toe aan de droge ingrediënten en roer alles goed door elkaar. Stort dit beslag vervolgens in de springvorm.

Zet de springvorm in de oven en bak de taart in 30 tot 40 minuten gaar. Controleer of de taart gaar is door er een satéprikker (of breinaald) in te steken. Als er geen beslag meer blijft kleven aan de satéprikker, is de taart gaar.

Zet de taart op een rek om hem te laten afkoelen. Als de taart helemaal afgekoeld is, maak je een glazuur door 100 gram aardbeien te pureren en te vermengen met de gezeefde poedersuiker en de plantaardige boter. Meng dit goed door elkaar tot je een dik glazuur krijgt.

Snijd de taart in de breedte doormidden. Bedek de onderste helft van de taart met een laag glazuur en plaats de tweede helft daar weer bovenop. Bedek de taart nu aan de bovenkant en de zijkant met een laag glazuur. Garneer met hele of in plakjes gesneden aardbeien.

Ik heb zelf kleine aanpassingen gedaan aan dit recept. De taart was kleiner dan ik dacht, dus heb ik hem niet opengesneden en het glazuur ertussen gedaan, maar het er alleen overheen gedaan. Vervolgens het geheel gegarneerd met verse aardbeien.

Verder was de taart bij mij nog niet gaar na 40 minuten, ik heb hem minstens een uur in de oven gehad. Uiteraard verschilt de baktijd per oven.